Recenze CD: Navigators – My Place (2010)

Navigators - My Place (2010)Tak už i já jsem se konečně dočkal. Je trošku s podivem, že do elektronické distribuce se CD v roce 2010 v České Republice dostává měsíc po vydání v obchodech, na druhou stranu jsem si na to už dávno zvykl. Hned po křovácích z Kalahari, jsme druhý nejzaostalejší stát, co se digitální distribuce týče. Dostávám se k tomu, co jsem chtěl vlastně říct již na začátku. JE TO TADY!! Dva roky po debutovém Sky Travellin' nás banda ze stáje SubPub Records obdařila druhým kouskem, jenž dostalo název po jednom ze singlů, a to sice My Place

Od roku 2008 se obměnila sestava skupiny. Vstříc novým výzvám se vydala zpěvačka Noemi Kebede, která na první desce tvořila duo s Erikou Fečovou. Tyhle dvě holčiny společně rapperem Honzou Pospíšilem dodávaly songům první desky mimořádně vyvedenou vokální linku. Celou svou podobu získalo CD za mořem. V Newyorkském studiu Sterling Sound, kde nahrávalo už několik zvučných jmen. Od svého vzniku si získali mnoho fanoušků ačkoliv o nich vlastně nebylo ani moc slyšet. Já se o nich dozvěděl z náhodného článku kdysi před rokem. A to bych řekl, že se o hudbu zajímám celkem dost. Mýliti se je lidské, řekl by klasik. Deska se prodávala dobře, byla mimořádně poslouchatelná a vnesla do českých hudebních vod něco neobvyklého. Proto všichni s napětím čekali, co kapela vymyslí dál. Zavřeli se tedy do studia a přemýšleli, s čím přijít na trh, aby to nebyla nějaká rychlokvaška, která omrzí po prvním poslechu. Navigators sami o sobě říkají, že jsou perfekcionisti. Každý, komu se zalíbili a dostali se jim pod kůži musí souhlasit.

První ochutnávku z desky vypustili Navigators před prázdninami 2009. Skladba s názvem Rely On dala tušit, že i bez Noemi je tlupa z různých koutů republiky zpět v plné formě a připravena ze sebe opět vydat to nejlepší. Větší mediální pozornosti se novému CD dostalo právě písní, která dala název CDčku. Velmi originálně natočený videoklip a velmi podařená chytlavá melodie doprovázená slovy "I'm gonna cook it, just like you like it!", což by se dalo volně přeložit jako "uvařím to tak, jak to máš rád". A to přesně udělali. Tehdy se o nadcházející placce My Place začalo mluvit naplno. Posuďte sami – Navigators vyrobili 178 krabiček od sirek s textem celé písně a ty se pak objevovali na obrazovce. Úlet! Hozená rukavice do ringu všech übercool klipů od všemožných hvězdiček. Klip sklidil ovace kritiky. Možná i proto byl křest desky narvaný do posledního místa. Nicméně, jaká tedy deska opravdu je? V prvé řadě je třeba říct, že je docela krátká. Zatímco u některých alb máte pocit, že trvají věčnost a zíváte, u My Place písničky pádí takovým tempem, že tu vlastně za chvíli máme konec. Celková stopáž 45 minut tak vnímám jako jisté negativum.

Celé CD se otevírá songem Getting Out, kterému vévodí mužská část sedmičlenné kapely. Podle mě budoucí hitová záležitost. Slouží též jako další singl z desky, číslo 4 počítám-li dobře. Klip k němu natočí v červenci, jako tomu bylo i v ostatních případech, režisér Pavel Fuksa. V poslouchání desky pokračujeme první singlovou záležitostí, kterou tedy dlouho rozebírat nebudu. Všichni už Rely On máme dávno v uších naposlouchané. Poprvé na desce uslyšíme Eričin hlas. Jestli mi Navigators v něčem připomínají Monkey Business, tak je to nejvíc slyšet (a vidět) na tracku Do Something.  Ve stejném tempu se rychle dostáváme k My Place. Po čtvrté dávce navigace následuje pomalejší, pomalejší něžná pasáž, které Eričin vokál mimořádně sluší. Songy I Want You a Keep It Real jsou sice proloženy rozjuchanějším Hug Me, ale na smutnění po něžné Erice není čas, protože se vrátí v zápětí v Sometimes.  Pokud jste slabší povahy, pomalu už vytahujte kapesníčky, protože nám zbývá do konce asi 11 minut. A to je škoda, protože teprve přichází ráno (Morning, ach tak haha 🙂 ) Jediná věc, kde neuslyšíte ani hlásek je piánový instrumentál In Your Motion po němž ta hrozná chvíle opravdu nastává, Poslední track Soulclap  připomínající, že máte kolečkem otočit zpátky na jedničku a nové CD si vychutnat znovu a znovu a…

Navigators jsou sví, jsou jiní, pilují svou hudbu do nejmenších detailů, jediná věc, která se jim dá na tomto albu vytknout je její délka. Na dva roky čekání je 45 minut zkrátka málo. Nicméně, podstatná část CD je tak příjemná, že vám vydrží na dlouho a neoposlouchá se. Nezbývá jen doufat, že je v rámci chystané koncertní šňury uvidíme i v Brně. Rozhodně bych rád stál v první řadě. A to se u české hudební scény nestává – alespoň ne u mě.

Tracklist:

1. Getting Out
  2. Rely On
  3. Do Something
  4. My Place
  5. I Want You
  6. Keep It Real
  7. Hug Me
  8. Sometimes
  9. Morning
  10. In Your Motion
  11. Soulclap

Zakoupit CD My Place můžete buď na i-legalne.cz,což vás vyjde na 199 korun a dovolí vám album dostat ve formátu WMA-DRM a kvalitě 192 kbps či přeodbjednat na 7digital.co.uk, kde za dvacetikorunu navíc dostanete 320 kbps ve formátu MP3 či AAC dle libosti, navíc však bez DRM. Jen si musíte počkat do pátku 18. června, kdy bude nahrávka zpřístupněna. Dle informací přímo od skupiny by se CD mělo dát koupit i na iTunes, bohužel tento populární eshop jde nějak mimo mě, tudíž musíte vzít zavděk pouze letmou informací a zbytek si dohledat přímo přes zmiňovaný obchod společnosti Apple.

Celkové hodnocení desky: 70%